Vanliga frågor & svar

Hur fungerar kölistan?

Du anmäler dig lämpligast via vår hemsida men det går också att komma in på kontoret.  När vi får en lägenhet ledig som passar in på de kriterier du önskar kommuniceras ledig lägenhet ur via mail. Svara på mailet om du är intresserad eller inte, sedan blir du blir kontaktad av oss om det skulle bli aktuellt med visning. Tänk på att kölistan måste uppdateras via mail eller telefon var sjätte månad.

När ska min hyra vara betald?

Hyran betalas i förskott och ska vara Sävebo tillhanda senast den sista dagen i månaden.

Vad händer om jag inte betalar min hyra i tid?

Du får en påminnelse (med en avgift på 60 kronor), betalas inte hyran in efter det skickas ditt ärende vidare till Intrum Justitia som driver det vidare tills det att betalning kommit in.  I värsta fall kopplas kronofogden in. Betalar du inte din hyra i tid kan du fort förlora din hyresrätt.

Varför är det kallt i min lägenhet?

Temperaturen i er lägenhet ska vara mellan 19 och 21 grader. Tänk på att stora möbler och gardiner framför elementen förhindrar att värmen cirkulerar. Termostaten känner av när temperaturen är uppnådd och då svalnar elementen. Känns det ändå kallt är du välkommen till Sävebo att hämta en termometer för att mäta temperaturen innan fastighetsskötare kommer.

Obs. På natten kan temperaturen vara lägre för att spara energi.

Varför känns det inte kallt i mitt kylskåp?

Om man fyller sitt kylskåp för mycket och ställer matvaror långt in så fungerar inte kylen som det ska. En annan anledning kan vara att kylskåpet behöver rengöras, det kan vara täppt i rännan längst in i kylen.

För att frysen ska fungera bra kan äldre frysar behöva stängas av och frostas ur.

Vad får jag göra i min lägenhet?

Kontakta ALLTID Sävebo innan du gör åtgärder i lägenheten.

Kan jag få omtapetserat?

Sävebo jobbar efter behovsstyrt lägenhetsunderhåll, det vill säga att vi renoverar efter behov. Avskrivningstiden för tapeter är tretton år och behöver vi tapetsera innan dess kommer vi debitera hyresgäst för överslitage. Vill du ha omtapetserat och själv bekosta arbetet samt den del av avskrivningstiden som är kvar finns det möjlighet.

Vad innebär skadegörelse?

Skadegörelse innebär att man orsakat överslitage och detta blir du som hyresgäst debiterad vid av flytt. Det kan till exempel vara tejpade tapeter, större fläckar och märken, hål i golv eller sönderslagen inredning. Tänk också på att rökning inomhus räknas som skadegörelse ifall det måste spärrmålas och tapetseras om i lägenheten på grund av röklukt. Vi förbjuder inte rökning inne men råder er stark från att avstå.   

Vad gör jag om grannen stör?

Du har rätt till lugn och ro i ditt hem, extra viktigt är det att inte störa grannar mellan 22,00 och 07,00. Blir du störd, prata med grannen. Om störningen fortsätter, kontakta Sävebo eller störningsjour efter kontorstid (se kontaktuppgifter på Sävebo´s hemsida).

Hur lång är min uppsägning?

Du har tre månaders uppsägning på din lägenhet, tänk på att tre månader räknas från första dagen nästkommande månad. Uppsägning av lägenhet är giltig endast när vi tillhandahållit ett påskrivet kontrakt.

Varför måste jag betala för tre månaders uppsägning när det är så lång kö?

Vi erbjuder lägenhet till den som står först i kölistan. Kan personen i fråga flytta in tidigare hjälper vi gärna till med det men de flesta har i sin tur tre månaders uppsägning.

Vad händer när jag sagt upp min lägenhet?

Vi skickar ut förvaltare som utför en förbesiktning omgående, detta för att kunna planera eventuella renoveringar av lägenheten. Du kommer att bli kontaktad när vi behöver visa din lägenhet. Innan du lämnar lägenheten görs en slutbesiktning på städningen, tänk på att en slutstädning är extremt noggrann. Du får en chans att städa om, sedan skickas en städfirma på din bekostnad.  

Får jag hyra ut i andra hand?

Vi accepterar inte olovlig andrahandsuthyrning – du måste komma in med en ansökan till Sävebo som sedan behandlas i bostadskommittén.

Fiber och tv-avgift, vad är det?

Fiber och tv avgift är en standardhöjning på din lägenhet och det är också en avgift för det underhåll som görs på respektive nätverk.

Kan jag få persienner?

Sävebo sätter inga persienner, finns det redan i lägenheten ligger underhållet på dig som hyresgäst.